pondělí 14. listopadu 2016

Sirotčinec slečny Peregrinové..






















O sirotčinci toho bylo napsáno i řečeno opravdu hodně, takže budu stručná a přidám jen pár postřehů, protože trilogii jsem dočetla včera večer a potřebuju ventolovat dojmy. :)

První díl rozhodně stojí za přečtení, příběh není nijak zvlášť akční ani nepřevrátí žánr fantasy naruby, ale jednoznačně ho doporučuju. Líbila se mi temná komorní atmosféra ostrova i nápad vystavět příběh kolem alba fotografií a sirotčince, který je postupně objevován.

Druhý díl mě většinou nudil,  narozdíl od většiny uživatelů databazeknih.cz. Příběh byl přímočarý bez jakýchkoliv odboček, procházela jsem společně s hlavními hrdiny knih světem o kterém jsem se ale vlastně skoro nic nedozvěděla. Fotografie byla tentokrát použité z části prostě jako ilustrace (to mi nevadilo), částečně pak jako fotografie, které hrdinové najdou nebo jim je někdo ukáže, to mi většinou přišlo příliš násilné. 
Můj dojem z druhého dílu se zlepšil ke konci, kdy přišla na přetřes například i morálka a hrdinové doputovali do konce další etapy.. uff:)

Třetí díl se mi líbil, nebyl zdaleka tak přímočarý, ukázal nové postavy, mnohem víc dialogů, morálních dilemat i víc z toho jak funguje svět podivných. Trochu zmatečné a natahované mi tedy přišly akční závěrečné scény, ale chápu, že když se k nim autor dopracoval, chtěl si je užít;). 

Celkově jsem se sérií spokojená a zašla jsem si i na film od Tima Burtona. 

Moje dojmy z filmu jsou rozpačitější. Narozdíl od knížek je totiž určen vážně spíš pro děti. Chápu, že pro film je lepší, když má jasně danou cílovou skupinu, ale i přes některé docela strašidelné příšeráky byl na mě asi až příliš roztomilý. Úplně v něm chyběla  temnota, která se mi na knížkách líbila i komplikovanější vztahy mezi podvinými. 
Pokud vám ale roztomilejší pojetí nevadí a říkáte si, že byste si na film jako fandové knižní série do kina zašli, tak přidám ještě jednu poznámku. Filmový příběh se od knižního značně liší a to ne jenom v drobných detailech a je uzavřený hned během jednoho dílu (a úplně jinak, což může být i výhoda, pokud nemáte přečtený druhý a třetí díl a bojíte se, že by vám je film mohl vyspoilovat;)). 
Mému partnerovi pak ve filmu vadily některé logické chyby, které se odehrávaly kolem časových smyček, ale přiznám se bez mučení, že některých z nich jsem si vůbec nevšimla. 

A jestli se vám líbily fotografie, které se v knížkách vyskytly, věřte, že obvzlášť ve viktoriánské éře jch vzniklo požehnaně. 
zdroj: http://www.vintag.es/2013/04/creepy-victorian-era-photographs.html
V moderní fotografii je pak představitelkou  fotografií "podivných" lidí  Diane Arbus narozdíl od viktoriánských obrázků ty její nevznikaly pro rozveselení. Rozhodně doporučuju se na ně podívat. 
zdroj: http://anarchistcoloringbook.com/2011/03/08/diane-arbus/
zdroj: http://www.boumbang.com/diane-arbus/



 

Žádné komentáře:

Okomentovat