středa 15. března 2017

Z knihovničky - antikvariátní knížky o šití


V dnešním článku bych vám ráda představila něco ze své šicí knihovničky. Budou to knížky staršího data vydání, ale některé z nich stojí za pozornost i dnes. Navíc jsou většinou snadno dostupné v antikvariátech a stojí většinou pár korun ;). 

Oblékám se sama od A. Hanzlíkové, je první z nich, kterou jsem měla, podědila jsem ji a byla první knížkou o šití, která se mi dostala do ruky.  Má textovou část, která mě spíš než co jiného dost otravovala a věnuje se  módě a životnímu stylu (děvčete v 70.letech;)).
Pak má poměrně obsáhlou část věnující se úpravě a opravě oděvů, další  s nákresy většinou příliš  retro modelů a poslední část tvoří vzorečky na pletení. 
V době, kdy se mi knížka dostala do ruky, jsem si šila kostýmy na LARP  a u čehokoliv civilního měla pocit, že udělám chyby a pak to přeci nebudu moct nosit :), spíš než co jiného jsem potřebovala nějaké jednoduché střihy a dodat trochu odvahy. A ani jedno mi knížka neposkytla. I tak jsem si v ní ale listovala nákresy střihů a přemýšlela, jak bych se jim dostala na kloub a nepřišla jsem na to. V téhle knížce prostě schází nějaký návod na to, jak pracovat se střihy.   
Na druhou stranu, když jsem ji po dlouhé době otevřela při psaní tohoto článku, všimla jsem si, že je v ní model ze šátků podobný sukni, kterou jsem šila nedávno. Takže nějaké dojmy v podvědomí možná uvízly ;). 
O knize Šijeme doma od I.Kajzrové jsem psala už jednou v článku o základním střihu a bylo to rozhodně dobře investovaných deset korun.
Knížka se nevěnuje úplným základům šití, ale zato pečlivě a podrobně rozebírá tvorbu střihů a taky má rozsáhlou část s nákresy modelů, kde je nakresleno, jak se k tomu kterému  střihu došlo ze střihu základního. Oděvy, které tu najdete jsou taky retro, ale velká část z nich je nositelná i dnes. 
A jsou tu i kapitoly věnované dětem a mužům. 

Šijeme od E.Šándorové a kol. se věnuje docela podrobně základům šití. Najdete v ní podrobné rozdělení šicích nití, fotografie stehů, nákresy úprav střihů, druhy látek, slovník a mnoho dalších věcí v hodně podrobných a velkých obrázcích.



Trochu zmatečná je bohužel část o tvorbě vlastního střihu. Jsoutu sice použity mnohsem větší obrázky, než u předchozího titulu, ale je jich míň a postup nění tak podrobný. 
Část s nákresy střihů oděvů není nijak objevná ale kromě nákresů jsou tu i docela podrobné návody a tak se podle nich dají bez obtíží ušít různé sukně, jednoduché šaty nebo třeba zástěra. 
Když potřebuju zjistit, jak ušít třeba kapsu a nechce se mi googlit, sahám po této knížce. 

Učíme se šít od B. Krůtové a K. Cyrusové je hodně podrobnou knihou, hned v úvodu je napsáno, že byla používána i jako pomocná učebnice pro první dva ročníky oděvních průmyslovek.
Najdete tu podrobné popisy šicích pomůcek, kapitolu o žehlení, další o běžných poruchách šicích strojů..
Je tu taky kapitola o konstrukci střihů (kterou jsem zatím nezkoušela, takže nemůžu hodnotit). A velké množství střihových konstrukcí i postupů šití různých detailů jako jsou kapsy, knoflíkové dírky atd. 
Tahle knížka je skvělá a rozhodně ji doporučuji vaší pozornosti. 

Posledním titulem, který chci zmínit je Škola šití od V. Hrubé a K.Škamlové. Dostala jsem s khodou, prolistovala ji a zatím pořádně nepoužila. 
Poměrně podrobně se tu popisuje šití konkrétních halenek, kalhot, paleta a sukní, módních v roce 1989, ale pokud chcete šít něco jiného, už moc neporadí jak na to. 
Ne úplně praktický je malý formát a lepená vazba, která se při šití bude asi zavírat.  


Jestli vás některá z knížek zaujala a chtěli byste si ji pořídit, koukněte se třeba do bazaru na Databázi knih a určitě na ně můžete narazit i náhodou v antikvariátech nebo někde na půdě. 

Žádné komentáře:

Okomentovat